Hej! Mitt jobb är att sälja något som jag inte vet vad det är...

Jag skrev för en tid sedan något om champinjoner. Jag skrev även något om hur man i vissa pizzeriasammanhang tydligen kan sätta likhetstecken mellan ordet "champinjoner" och ordet "svamp". Jag har nu ytterligare exempel på hur man skulle kunna sätta likhetstecken mellan andra livsmedel.

 

Exempel nummer kan dyka upp om man får för sig att fråga den unga servitrisen på PizzaHut om en mer detaljerad förklaring av vad man får på sin pizza om man beställer ingrediensen "beef". Då skulle de kunna gå till så att hon ser ut som ett frågetecken, springer och överlägger med sin kollega och kommer tillbaka med svaret "Ko-kött". Om man då skulle påpeka att man VET att beef betyder nötkött men önskar information om vilken del av kossan som menas så kan det visa sig vara så lustigt att ingen i personalen kan svara på frågan.

 

Exempel två liknar exempel ett och kan inträffa om man går på en lite finare restaurang än PizzaHut, låt säga Angelini på Norrlandsgatan i Umeå. Man skulle t.e.x kunna fråga den unga servitrisen vad det är för typ av kött man får om man beställer "(Fancy Italian something) Flanksteak" Då kan det bli så att personalen, precs som på PizzaHut, inte riktigt vet vad som kommer serveras men TROR att det är nötkött. Efter en koll med kocken så kan man slutligen bekräfta att det är nöt men fortfarande inte om det är mule, klöv, oxsvans eller liknande...

 

Om nu alla livsmedelsbutiker hetsas att deklarera sina produkters innehåll ner på subatomär nivå så borde väl en  restaurang åtminstone kunna berätta för mig vilken planet min köttbit kommer ifrån. Eller är det jag som är dum nu?

 

/ Andreas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0